Uit cijfers van vergelijkingssite LaadpasTop10 blijkt dat het opladen van een elektrische auto bij een openbare laadpaal in Leiderdorp momenteel gemiddeld 58,3 cent per kilowattuur kost. Dit is 7% duurder dan in september. Het stijgende tarief komt voornamelijk door de invoering van energiebelasting sinds 1 januari bij het opladen van stekkerauto's.
De stijging van de oplaadkosten geldt niet alleen voor Leiderdorp, maar voor heel Nederland. Met uitschieters tot wel 26% is elektrisch opladen op straat dit jaar duurder geworden. Naast de hogere laadkosten betalen stekkerautobezitters ook motorrijtuigenbelasting en ontvangen zij geen aanschafsubsidie meer, waardoor elektrisch rijden per kilometer duurder is dan rijden op benzine, zo berekende de ANWB.
Hoewel de gemiddelde tarieven in het zuiden van Nederland lijken te dalen, zijn er regionale verschillen. In Brabant en Limburg worden nog oude aanbestedingen gehanteerd waarbij de eigenaren van laadpalen de energiebelasting voorlopig zelf betalen. In en rond Rotterdam zijn de basistarieven juist sterk gedaald, waardoor het wegvallen van de belastingkorting gecompenseerd wordt.
Daarnaast constateren prijsvergelijker Tap Electric en de Vereniging Elektrische Rijders dat er laadpalen met en zonder belastingkorting naast elkaar staan, wat voor stekkerautobezitters verwarrend kan zijn. In Leiderdorp variëren de tarieven momenteel tussen de 49,4 en 67,3 cent per kilowattuur.
De Vereniging Elektrische Rijders benadrukt dat de kloof tussen mensen die thuis kunnen laden en mensen die op straat moeten opladen groter wordt. Uit onderzoek blijkt dat één op de vijf eigenaren van een stekkerauto afhankelijk is van openbare laadpalen, terwijl nog eens 12% op het werk laadt. In Leiderdorp zijn er momenteel 394 openbare en semiopenbare laadpunten, een stijging van 26 laadpalen in vergelijking met vorig jaar.