Al sinds 2018 wordt er gesproken over de afsluiting van de Spanjaardsbrug voor auto's. Hoewel het project pas in april 2027 wordt opgeleverd, zijn er al nieuwe ontwerpen en plannen onthuld tijdens de inloopavond voor omwonenden.
Het projectteam heeft gereageerd op feedback van buurtbewoners en heeft aanpassingen gemaakt aan het schetsontwerp. Zo zullen bewoners van de Zijldijk parkeerplaatsen behouden en komt er een keerlus voor bewoners. Het zebrapad voor voetgangers wordt verplaatst naar de noordzijde voor een logischere route. Daarnaast worden er aanpassingen gedaan aan de kruising Sumatrastraat voor een betere verkeersbegeleiding.
Om de snelheid van het autoverkeer te remmen, komen er bochten en drempels op de v.d. Valk Boumanweg. Het projectteam zal ook werken aan de groenstructuur, met aandacht voor kabels en leidingen in de ondergrond.
De plannen omvatten niet alleen meer ruimte voor fietsers, voetgangers en het openbaar vervoer, maar ook een betere verkeersregeling met duidelijkere kleurmarkeringen en nieuwe materialen. De gemeenteraden van Leiden en Leiderdorp zullen betrokken worden bij de besluitvorming over het definitieve ontwerp.
Uit onderzoek blijkt dat een groot deel van het autoverkeer op de Spanjaardsbrug doorgaand verkeer is. Met de komst van de Leidse Ring Noord wordt dit verkeer ontmoedigd om de brug te gebruiken. Om het autoverbod te handhaven, zullen er handhavingscamera's geïnstalleerd worden aan de Leidse zijde van de brug. Alleen bussen, hulpdiensten en het openbaar vervoer zullen een ontheffing krijgen om over de brug te rijden.